Zbawienie i nawrócenie
Słowo dumanie nie jest używane jednolicie do wnętrza literaturze chrześcijańskiej. Może nazywać to samo, co medytacja ewentualnie deliberowanie zaś ma na myśli w takim przypadku medytowanie o czymś. Tutaj słowa dumanie używamy wyłącznie na oznaczenie chrześcijańskiej bezprzedmiotowej formy modlitwy. Nie chodzi nigdy o medytowanie powyżej jakąś treścią. Jest owo trochę klasa doświadczenia pomijając aktywnymi siłami naszej potocznej świadomości. Słowo "medytacja" pochodzi spośród łaciny. "Contemplari" znaczy "doświadczać". tutaj. Celem jest wgląd w środku siebie samego, widzenie tego, co boskie do wnętrza nas a stworzeniu w postaci uwewnętrznienia ewentualnie doświadczenia pozór naszymi intelektualnymi możliwościami. Kontemplacja jest względnie stanem doznawania aniżeli stanem aktywnego działania. Tego stanu nie można wyszkolić, natomiast ale wręcz wzbudzić. Dlatego osoby praktykujące kontemplację, bodaj na początku, potrzebują duchowo doświadczonego człowieka, który je poprowadzi, tudzież odkąd którego iskra może przeskoczyć, ażeby w środku uczniu, w uczennicy rozżarzyć ten tenże sam ogień. Zadatki do tego są wrodzone każdemu człowiekowi. W kontemplacji jest dozwolone uhonorować kwartet fazy:1. Modlitwa jako rozwiązanie do kontemplacji. 2. Doznanie własnego bycia - pacierz spokoju. 3. Doświadczenie oświecenia. 4. Wcielenie doświadczenia oświecenia.Pierwsze dwoje fazy dadzą się zdobyć za pomocą każdego człowieka zdrowego fizycznie również psychicznie. Prowadzą one do stanu wielkiego spokoju i głębokiego pokoju. W religijnym obszarze nazywa się ten kondycja "modlitwą spokoju". Jako proste istnienie w środku obecności Boga. Jest owo położenie kontemplacji. Człowiek patrzy do wnętrza swoje własne bycie. Doświadcza w środku ten wyjście Boga bliżej dodatkowo głębiej aniżeli pod ręką modlitwie ustnej albo rozważającej. "Modlitwa spokoju" wpływa zwykle z trudem na osobowość. Jednakże negacja logiczna chodzi w tym miejscu jeszcze o tajemniczy wcięcie we właściwym sensie. Ten pojawia się wówczas wewnątrz fazie trzeciej plus czwartej. Mistyczny postać przydarza się człowiekowi: negacja logiczna wolno go wywołać aktem woli, tymczasem dopiero co upitrasić z wykorzystaniem wprawa modlitwy. Ten, komu dane jest wkroczyć aż do tej przestrzeni, ten na zaledwie co doświadcza, co owo znaczy, ubóstwiać Boga ze wszystkich sił. Bóg tenże sam daje takiemu człowiekowi nowe siły, przy użyciu którym prawdopodobnie on żywić uczucie Boga. W praktyce te kwartet kroki nie występują oddzielnie, wprawdzie krzyżują się i zachodzą na siebie.Wspinając się co chwila wyżej wewnątrz swych duchowych pragnieniach, istota ludzka odkrywa kontemplację jako faktyczność nie jeno możliwą dla siebie, aliści tudzież sobie zadaną. Pragnąc odpowiedzieć na taki sposób łaski szuka sposobów pogłębienia swej modlitewnej formacji, oraz stylu życia, który by odpowiadał wewnętrznym natchnieniom.W historii myśli kontemplacyjnej stawiano sobie testowanie, na w jakim stopniu istota ludzka o własnych siłach, prawdopodobnie przekroczyć bramę kontemplacji. Mówiono o tzw. kontemplacji nabytej, w środku odróżnieniu od czasu wlanej. Tę pierwszą można by wymienić modlitwą prostego spojrzenia, bądź też modlitwą głębokiego milczenia, dokąd pokoju dostępują negacja logiczna raptem psychologiczne, natomiast także głębsze warstwy bytu. Główną rolę odgrywa miłosna wiara. W niej oświetlony umysłowość mocą Ducha Świętego zaczyna głębiej miarkować rzeczywistość. Jak stwierdza Gaudium et spes: Dzięki darowi Ducha Świętego dochodzi homo sapiens za pomocą wiarę do kontemplacji również pojmowania tajemnicy planu Bożego (GS 15). Kontemplacja wyraża niezwykłe, nieustanne obecność myślą tudzież sercem pod Bogu (por. PC 5), wśród Jego tajemnic, głównie odnośnie do człowieka. Początkiem kontemplacji są oczy zwrócone na Boga, jeno na Boga. Pośród wielu miłosnych poznań dokonuje się wstęp wewnątrz nową duchową topografię.Pośród niej rozkwita przepaść serca wewnątrz gorącym spojrzeniu, czystym, pełnym ufności, zwróconym pod adresem Ojcu do wnętrza niebiosach. Aby wkroczyć wewnątrz dziedzinę kontemplacji, w niezwykłą noc kontemplacji wypada naznaczyć klasyczny napis św. Jana od momentu Krzyża:Orygenes wewnątrz Contra Celsum pisze: Zamknijcie wasze zmysły, wznieście wzrok waszego ducha tudzież oddalając się od momentu ciała, otwórzcie oczy waszego ducha – to osobny tryb, aby zwiedzać Boga.Św. Jan od Krzyża: Dusza powinna na to samo spośród miłości oglądać na Boga… przechowywać się niewzruszenie spośród miłosną uwagą, także prostą oraz szczerą na kształt ten, który otwiera oczy z myślą o miłości (ŻPM 3,33). Kontemplacja w swej istocie wiąże się spośród otwieraniem oczu spośród miłości. Mieć zakochane oczy. tzn. zezwolić ofiarowaną amor zaś odpowiedzieć kochając. Dlatego rozciąga się ona na życie. Być zdolnym do kontemplacji znaczy odkryć, że jestem miłowany, iż jest Ktoś, który tęskni. 2. Kontemplacja lectio divinaBenedyktyńska rytuał kontemplacyjna lectio divina przekazana została w formie listu o. Guigo Kartuza do brata Gerwazego. Guigo II (zm. rzędu 1193 roku) wstąpił do zakonu do wnętrza Grande Chartreuse, którego został wieloletnim generałem, niemniej jednak w środku końcu poświęcił się wyłącznie kontemplacji zaś pokucie. W korona drzewa zawarł klasyczne pouczenia kształtujące do licha oraz trochę pokoleń monastycznych: Gdy pewnego dnia, zajęty pracą ręczną zacząłem przeliczać o ćwiczeniu się człowieka duchowego, nagle duszy rozmyślającej ukazały się cztery stopnie duchowe, tudzież mianowicie: oczytanie, rozmyślanie, pacierz tudzież kontemplacja. […] Czytanie (lectio) jest tym samym pracowitym rozważaniem Pism z wielką uwagą. Rozmyślanie (meditatio) jest gorliwym działaniem umysłu, szukającego - drogą własnego rozumowania - poznania ukrytej prawdy. Modlitwa (oratio) jest pobożnym wysiłkiem serca, mającym na celu oddalenie złych rzeczy dodatkowo osiągnięcie dobrych. Kontemplacja (contemplatio) jest uniesieniem w kierunku Bogu trwożliwego umysłu, kosztującego radości słodyczy wiecznej.Właściwości czterech stopniOkreśliwszy w związku z tym wcześniej cztery stopnie, pozostaje nam doświadczać ich właściwości. Czytanie zatem szuka słodycze błogosławionego życia, rozmyślanie znajduje j ą, modlitwa prosi o więcej, deliberacja smakuje . Stąd również sam Pan mówi: Szukajcie, tudzież znajdziecie, kołaczcie, i otworzą wam. Szukajcie wskroś oczytanie, a znajdziecie poprzez rozmyślanie; kołaczcie na modlitwie, a będzie wam otworzone w środku kontemplacji. Czytanie nieomal podaje do ust kapitalny dary nieba, rozmyślanie rozgniata go plus przeżuwa, modlitwa wydobywa poczucie piękna, zagłębianie się w myślach zaś jest samą słodyczą, która raduje także nasyca. Czytanie dotyka prawie dopiero powierzchni, rozmyślanie przenika głębiej, pacierz jest prośbą pełną pragnienia, rozważanie - radością otrzymanej słodyczy.[…]RozmyślanieUważne wtedy rozmyślanie, postępując przed siebie negacja logiczna pozostaje na pozornie, nie tkwi na powierzchni, głębiej posuwa stopę. Przenika wewnętrzne sprawy, przeszukuje każdą z osobna. Pilnie rozważa, iż Jezus negacja logiczna powiedział: błogosławieni czystego ciała, wprost przeciwnie serca. Bo nie koniec dysponować ręce czyste od chwili złych uczynków, o ile dodatkowo umysłu nie obmyjemy ze zdrożnych rozważań. Potwierdza owo szacunek proroka, mówiącego: Któż wstąpi na górę Pana albo który stanie w Jego świętym miejscu? Człowiek rąk nieskalanych oraz czystego serca. Jak z zapałem musiał kalkulować tę schludność serca tamten wieszcz, dlatego że modląc się mówił: Serce czyste stwórz we mnie, Boże także także: Jeżeli znalazłbym nieprawość do wnętrza mym sercu, Pan by mnie negacja logiczna wysłuchał. Dusza stąd rozmyśla o tym, w charakterze nadzwyczaj troszczył się o tę niewinność błogosławiony Hiob, który mówił: Zawarłem kombinat z moimi oczami, by chociażby negacja logiczna popatrzeć na pannę. Oto w charakterze nader strzegł się współmałżonek sakralny, który zamykał swoje oczy, by negacja logiczna obserwować na nicość, tak aby niebacznie negacja logiczna dostrzec tego, czego - wrzący - mógłby pożądać. […] Dusza, zapalona takimi pochodniami, takimi rozbudzona pragnieniami, rozbiwszy słoiczek alabastrowego olejku, zaczyna wyczuwać jego słodkość - wciąż nie smakiem, tymczasem nieomalże powonieniem. I myśli, jako słodko byłoby sprawdzać tej czystości, o której z przyczyny rozmyślaniu wie, jakim sposobem niesłychanie jest miłą. Lecz cóż uczyni? Płonie pragnieniem posiadania, zaś nie widzi w sobie sposobu, w jaki sposób mogłaby ją posiąść: im więcej szuka, tym więcej pragnie. Gdy mnoży rozmyślania, pomnaża plus ból, ponieważ pragnąc słodyczy czystości serca, nie prawdopodobnie jej posmakować. Albowiem ten, jaki czyta czy też rozmyśla, negacja logiczna może postrzegać owej słodyczy, chyba że nie będzie mu to dane spośród górska kraina […]ModlitwaDusza zatem widząc, iż sama spośród siebie negacja logiczna przypadkiem osiągnąć cel do upragnionych słodyczy poznania tudzież doświadczenia zaś że im bardziej zstępuje w fajansiarz serca, tym z większym natężeniem raduje się Bóg, upokarza się również ucieka się aż do modlitwy, mówiąc: Panie, który ukazujesz się ledwo ludziom czystego serca, oto na mocy czytanie tudzież rozmyślanie badałam, wzorem mogłabym posiąść prawdziwą czystość, abym w środku jej pośrednictwem mogła detalicznie innymi słowy choć w małej części poznać Ciebie. Szukałam Twego oblicza, Panie, oblicza Twego poszukiwałam. Długo rozważałam w mym sercu, aż rozgorzał w zanim kanonada i hobby, by bardziej Cię poznać. Dajesz mi się zidentyfikować, podczas podczas gdy łamiesz dla mnie bochenek Pisma Świętego, i im w wyższym stopniu Cię poznaję, tym z większym natężeniem odgadnąć Cię pragnę, w tym momencie nie powierzchownie, według litery, tymczasem z wykorzystaniem doświadczenie.[…] Kontemplacja Tymi zaś podobnymi słowami, pełnymi ognia, psyche rozpala swoje zapał, okazuje swoje uczucie. Tymi śpiewami przywołuje Oblubieńca. Pan zaś, którego oczy patrzą na sprawiedliwych, zaś uszy Jego otwarte są na ich prośby, nie czeka co więcej aż skończą się te błagania, niemniej jednak przerywając kurs modlitwy pospiesznie się ukazuje oraz z nagła wybiega naprzeciw spragnionej duszy natomiast rozlewając rosę niebiańskiej słodyczy, namaszczając najlepszym olejkiem, ożywia ją zmęczoną, pragnącą - nasyca, wysuszoną orzeźwia oraz sprawia, w środku przedziwny strategia umacniając, ożywiając, upajając dodatkowo otrzeźwiając, iż zapomniawszy o rzeczach ziemskich, pamięta pani ale wręcz o Nim. I podobnie niczym cielesne żądze zwyciężają duszę tak bardzo ogromnie, że porzuca kobieta wszelkie funkcja rozumu, a istota ludzka staje się nieomal taki sam nieabstrakcyjny, tak bardzo też z przyczyny tej niebieskiej kontemplacji wszelkie poruszenia cielesne racja są pochłaniane zaś opanowywane przez duszę, iż mięso w tej chwili wewnątrz niczym się jej nie sprzeciwia oraz człowiek staje się jakoby kompletny duchowy. 3. Kształtowanie ognika miłościŚw. Bonawentura (Giovanni Fidanza, 1217-1274), w trakcie studiów wewnątrz Paryżu w środku 1243 związał się spośród zakonem franciszkańskim. Po dwudziestu latach uprawiania teologii, został wybrany na generała; następny purpurat oraz arcypasterz Albano. Rozwijając tajemnicę duchowego wzrostu w środku Rozmowie spośród samym sobą o czterech rodzajach modlitwy myślnej, Doktor Kościoła zakreśla kierunki krzyża:Przedmiotem pobożnego duchowego ćwiczenia mają być rzeczy wewnętrzne tudzież zewnętrzne, głębokie plus wysokie.Po pierwsze, dusza pobożna powinna poprzez etiuda duchowe przydzielić promień kontemplacji na swoje wnętrze, żeby dostrzec, w charakterze jest ukształtowana na mocy naturę, zniekształcona w poprzek przekroczenie, naprawiona na wskroś łaskę.Po drugie, powinna wycelować promień kontemplacji na rzeczy zewnętrzne, aby odgadnąć, niczym niestałe jest ziemskie mnogość, kiedy zmienna ziemska pycha zaś jak na przykład żałosna ziemska wielkość.Po trzecie, powinna przydzielić promień kontemplacji w kierunku głębi, żeby zorientować się nieuniknioną mus ludzkiej śmierci, straszną bezpośredniość Sądu Ostatecznego także karę piekła nie do zniesienia.Po czwarte, powinna wycelować promień kontemplacji ku wysokości, żeby odgadnąć niebieską zadowolenie, jej nieocenioną koszt, niewymowną przyjemność oraz nieskończoną wieczność.Duszo pobożna, oto jest ów błogosławiony krzyż, zdeterminowany czterema kierunkami, na którym przez ustawiczne rozmyślanie winnaś zawisnąć wraz ze swym najsłodszym oblubieńcem Jezusem Chrystusem. Oto jest ów ognisty samochód, zaopatrzony do wnętrza cztery koła, na którym przez usilną kontemplację winnaś wstępować aż do pałacu nieba, w środku ślad wewnątrz swoim najwierniejszym Przyjacielem.W dziełku Trzy umiłowany, ewentualnie ogień miłości, zostawił praktyczne wskazania dla wejścia na drogę kontemplacji.Powiedzmy, jakże mamy ćwiczyć się wewnątrz stosunku aż do ognika mądrości. Należy owo sprawiać w takim porządku:
Komentarze
Prześlij komentarz